Není prostor pro lidské chyby
Jak zajišťujeme vysokou spolehlivost bez lidských chyb?
Opatrnost, zdravý rozum, procesy a zálohy
V IT se také občas nedaří vše, jak bychom chtěli. Existuje ale pár dovedností a postupů, které nám umožňují riziko lidského faktoru snížit na minimum.
- Praxe a zkušenosti: mít zkušené techniky, kteří již leccos viděli
- Školení a dozor: noví technici musí absolvovat školení a být pod dozorem seniorských techniků
- Systém nejnižšího oprávnění: každý má jen taková oprávnění, která potřebuje k výkonu své práce; junior technik tedy nemůže provádět akce, které by mohly způsobit velkou škodu
- Change Management: změny a zásahy do systémů nikdy neprovádíme, aniž by prošly schvalovacím procesem; jinými slovy, technik nemůže jít a něco jen tak změnit na serveru
- Testování před nasazením: než něco nasadíme, zkoušíme to v testovacím prostředí; netestujeme na reálných datech ani za provozu
- Zálohování: než se do nečeho technik pustí, zálohuje si stav “před zásahem”, aby se v případě chyby dovedl bezpečně vrátit zpět